Wees alert voor phishing. Ontvang je een e-mail van je bank- of kredietkaartbedrijf? Dat is dan mogelijk een fraudeur die zich uitgeeft voor het bedrijf. Deze probeert dan om persoonlijke informatie te verkrijgen zoals je naam, je adres, je kaartnummer of je pincode. Deze fraudeurs worden steeds creatiever en de e-mails die je ontvangt ogen steeds realistischer. Reageer nooit op twijfelachtige e-mails. Weet dat geen enkele bank- of kredietkaartverstrekker via e-mail vertrouwelijke informatie of pincodes zal opvragen.
Vertrouw je het niet? Werden je gegevens ontvreemd? Laat dan je kaart onmiddellijk blokkeren door Card Stop (070/344 344). Vanaf dat moment kunnen er in principe geen transacties meer worden uitgevoerd met de kaart. Gebeuren er toch nog transacties, dan zullen deze integraal vergoed worden door de bank of de kredietkaartinstelling. Je moet de uitgever van de kaart wel binnen dertien maanden na de betwiste transacties informeren over deze feiten.
En wat met de gelden die zijn verdwenen voordat de rekening geblokkeerd kon worden? Als je nog altijd in het bezit bent van je kaart terwijl ze frauduleus werd gebruikt, worden alle verliezen die je op deze manier hebt geleden, terugbetaald. Als de bank of kredietinstelling kan bewijzen dat je zelf nalatig bent geweest of als er sprake is van bedrog of opzet dan zal je het verlies volledig zelf moeten dragen. De wet bevat geen definitie van het begrip ‘grove nalatigheid’, maar somt wel een aantal voorbeelden op. Bijvoorbeeld, je laat je kaart niet blokkeren.
Wat als je zelf een betaling hebt uitgevoerd die foutief blijkt te zijn? Je schreef bijvoorbeeld een verkeerd bedrag over, of het rekeningnummer is foutief, of de begunstigde is verkeerd. In deze gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor de informatie die je ingeeft bij de betaling. De bank of kredietkaartinstelling is niet altijd verplicht een controle uit te voeren tussen de persoonlijke gegevens (naam, adres) van de begunstigde en het rekeningnummer. Contractueel kan bepaald zijn dat de bank enkel het rekeningnummer moet controleren. Het zal in deze situaties veel moeilijker zijn om een bank aansprakelijk te stellen voor de verkeerde betaling. Anderzijds is de bank wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om de onverschuldigde betaling terug te krijgen. De bank mag hier wel kosten voor in rekening brengen.
|